مقالات مقالات .

مقالات

آلاینده های متداول در فاضلاب صنعتی جهت برآورد روش مناسب تصفیه فاضلاب صنعتی:

زدایش نمی‎شوند و برای زدایش موثر آنها باید از فرایندهای تصفیه پیشرفته فاضلاب استفاده نمود. ورود این ترکیبات به محیط زیست و منابع آب سبب ایجاد بو، مزه و خطرات سمی و در مورد بعضی ترکیبات دارای خاصیت سرطان‎زایی احتمالی می‎باشند.


2- مواد آلی قابل تجزیه بیولوژیکی در فاضلاب صنعتی

شامل قندها، چربی‎ها و پروتئین‎ها است که بیشترین آن مربوط به پروتئین‎ها به میزان ۶۵ درصد و کمترین آن مربوط به چربی‎ها به میزان ۱۰ درصد است. ورود مواد آلی به منابع آب سبب مصرف اکسیژن محلول شده نامطلوب ایجاد می‎نماید. جهت سنجش غلظت مواد آلی قابل تجزیه بیولوژیکی در فاضلاب صنعتی از پارامترهایی همچون COD, BOD, TOC استفاده می‎شود. مواد آلی موجود در فاضلاب صنعتی توسط میکروارگانیسم‎ها به عنوان منبع مواد غذا برای تکثیر و رشد و حصول انرژی به کار می‎رود. از نظر سرعت تجزیه بیولوژیکی،در مرحله اول قندها، در مرحله دوم پروتئین‎ها و چربی‎ها از همه دیرتر تجزیه می‎شوند.


3- کل جامدات معلق در فاضلاب صنعتی

جامداتی که اندازه آنها از یک میکرون بزرگتر باشد به آنها جامدات معلق گفته می‎شود که اندازه‎گیری آنها از طریق عبور فاضلاب صنعتی از صافی فایبرگلاس با منافذ حدود یک میکرون و درجه حرارت ۱۰۵-۱۰۳ درجه سانتیگراد صورت می‎گیرد. جامدات معلق به دو بخش تقسیم می شوند. جامدات معلق قابل ته نشینی و غیر قابل ته نشینی که اندازه گیری جامدات معلق قابل ته نشینی از طریق قیف ایمهاف در مدت زمان یک ساعت انجام می‎گیرد.
واحد سنجش جامدات قابل ته نشینی به دو صورت است:
الف- روش حجم سنجی که بر حسب میلی لیتر در لیتر بیان می‎شود.
ب- روش وزن سنجی که بر حسب میلی گرم در لیتر بیان می‎شود.
ورود مواد معلق به منابع آب به خصوص آب‎های جاری سبب افزایش کدورت آب، کاهش عبور نور خورشید و تجمع رسوبات در کف رودخانه‎ها می‎شود که در نهایت زندگی آبزیان به خطر افتاده و شرایط بی‎هوازی با کاهش کیفیت آب را به همراه خواهد داشت.

 

4- فلزات سنگین در فاضلاب صنعتی

شامل فلزات سنگین نظیر کادمیوم، کروم، سرب ،‌جیوه، روی، ارسنیک و ... می‎باشد که این فلزات در فاضلاب‎های شهری (انواع فاضلاب تخلیه چاه شهری) به تنهایی غلظت پایینی دارند ولی در بعضی فاضلاب‎های صنعتی از جمله صنایع آبکاری، نساجی،‌ تولید حشره کش، باطری سازی، ‌پلاستیک سازی، تولید شیشه‎های رنگی و فاضلاب صنایع استخراج فلزات وجود دارد. ورود فلزات سنگین به منابع آب و در نهایت آلودگی از طریق مصرف آب آلوده و زنجیره غذایی انسان وارد بدن انسان می‎شود که نتیجه آن ایجاد مسمومیت در انسان است. یکی از خواص فلزات سنگین خاصیت تجمع پذیری بیولوژیکی آنها است. یعنی به مرور زمان از طریق آب وارد بافت‎های آبزیان مثل صدف‎ها و ماهی‎ها شده و غلظت آنها در بافت‎های زنده افزایش می‎یابد که در نهایت انسان از طریق مصرف غذاهای دریایی آلوده در معرض خطر مسمومیت شیمیایی قرار می‎گیرد که دو نمونه بیماری مرتبط با آنها شامل بیماری میناماتا در اثر غذاهای دریایی آلوده به جیوه و ایتای در اثر مصرف غذاهای دریایی آلوده به کادمیوم در کشور ژاپن مشاهده شده است.

 

5- کل جامدات محلول TDS در فاضلاب صنعتی

شامل کاتیون‎ها، آنیون‎ها مثل کلرور، سولفات، پتاسیم، سدیم، نیترات، بی کربنات و فسفات و …. می‎باشد که مجموعا تشکیل دهنده TDS فاضلاب می‎باشند. اگرچه سنجش میزان TDS در فاضلاب صنعتی به عنوان یک فاکتور مهم مطرح نمی‎باشد ولی اطلاع از میزانTDS در استفاده مجدد از پساب برای مصارف صنعتی، کشاورزی دارای اهمیت زیادی است؛ زیرا بعضی از گیاهان نسبت به بالا بودن آن در آب و خاک حساس می‎باشند. در کشورهایی که دارای دستگاه زباله خردکن در آشپزخانه بوده‎اند و پس‎مانده مواد غذایی را پس از خرد کردن به داخل فاضلابروها تخلیه می‎نمایند میزان آلودگی درون فاضلاب آنها بیشتر است. شدت آلودگی فاضلاب تولیدی در هر شهری بستگی به مقدار بار آلودگی سرانه تولیدی و همچنین بستگی به میزان مصرف آب دارد که این دو پارامتر نیز تابعی از شرایط اقتصادی، فرهنگی، ‌اجتماعی و اقلیمی جامعه می‎باشد.

 

6- عوامل بیماری زا در فاضلاب صنعتی

شامل ویروس‎ها، باکتریها، پروتوزوئرها، انگل‎ها و قارچ‎ها می‎باشد که وجود آنها در فاضلاب، تخلیه فاضلاب و تخلیه چاه در محیط زیست سبب انتقال بیماری‎های واگیردار در جامعه می‎گردد. جهت بررسی آلودگی میکروبی فاضلاب‎ها از میکروارگانیسم‎های شاخص استفاده می‎شود که در این رابطه باکتری‎های گروه کلی فرم و کلی فرم مدفوعی مطرح می‎باشند.

 

7- مواد مغذی در فاضلاب صنعتی

به طور کلی شامل ازت و فسفر است که منشا ورود آنها به فاضلاب (فاضلاب شبکه و فاضلاب تخلیه چاه) استفاده از مواد پاک کننده در منزل و مواد دفعی انسان شامل ادرار و مدفوع می‎باشد. ورود غلظت زیاد ازت و فسفر به محیط‎های آبی سبب بروز پدیده پیری زودرس یا اتروفیکاسیون می‎گردد که با کاهش کیفیت آب و از بین رفتن آبزیان همراه است.

 

انواع روش های تصفیه فاضلاب صنعتی و بازیابی پساب صنعتی

تفاوت تصفیه فاضلاب صنعتی با تصفیه فاضلاب خانگی:

• امکان وجود مواد و ترکیبات شیمیایی سمی در فاضلاب های صنعتی بیشتر است .
• فاضلاب صنعتی ، خاصیت خورندگی و درجه اسیدی بیشتری دارد .
• امکان وجود موجودات زنده در فاضلاب صنعتی کمتر است.

انواع فاضلابهای صنعتی تولیدی از یک واحد صنعتی جهت تصفیه پساب صنعتی

1- فاضلاب فرآیند : فاضلابی که در خط تولید ایجاد شده و دارای مواد یا محصولات آن واحد میباشد. مثلادر فاضلاب کارخانه نساجی( موادی مانند رنگ ، روغن و آحار مواد سفید کننده یا دترجنتها موجود می باشد.)
2- فاضلاب ناشی از دیگهای بخار، فاضلاب احیای رزینها و برج خنک کننده حاوی نمکهای محلول و فلزات هستند که با فاضلاب فرآیند ماهیت کاملا متفاوتی دارند.
3- فاضلاب ناشی از شستشوی دستگاهها و ماشین آلات کارخانه: در مواقع تعمیر یک واحد صنعتی این فاضلاب تولید می شود.
4- فاضلاب ناشی از شستشوی کارگران یا استحمام و فاضلاب انسانی این فاضلاب کاملا مشابه با فاضلاب خانگی بوده است.

 

اهداف اصلی در تصفیه فاضلاب صنعتی

. تصفیه فاضلاب صنعتی جهت تامین شرایط بهداشتی برای زندگی مردم
. تصفیه فاضلاب صنعتی جهت پاک نگهداشتن محیط زیست
. تصفیه فاضلاب صنعتی جهت بازیابی فاضلاب

 

فرآیندهای مختلف تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه فاضلاب چه وقتی که به صورت مصنوعی و در تصفیه خانه انجام می گیرد و چه وقتی که به صورت طبیعی و خود به خودی رخ می دهد به سه گونه ممکن است انجام شود.
اول: تصفیه مکانیکی یا تصفیه فیزیکی فاضلاب صنعتی
دوم: تصفیه زیستی یا تصفیه بولوژیکی فاضلاب صنعتی
سوم: تصفیه شیمیایی فاضلاب صنعتی


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۵۴:۴۹ توسط:admin موضوع: نظرات (0)